Hyppää sisältöön
Grafiikka, jossa kaksi puhekuplaa, toisessa kuvaajia ja toisissa hehkulamppu

Tukimateriaali ohjaustyötä tekeville: osa 2

Ennakointitieto ohjaustyössä

Tässä jaksossa opit:

  • ymmärtämään urasuunnittelutaitojen merkityksen asiakkaan elämässä
  • sovittamaan uudenlaisen tiedon hyödyntämisen osaksi omaa ohjaustasi.
Keskeiset käsitteet

Urasuunnittelutaidot = Urasuunnittelutaidot ovat opittavissa olevia taitoja ja valmiuksia, joita yksilö tarvitsee koulutus- ja urapolkujensa suunnittelussa, kehittämisessä ja hallinnassa.

Elinikäinen ohjaus = Elinikäinen ohjaus tarkoittaa tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita, joiden avulla yksilöt eri elämänvaiheissa voivat tunnistaa valmiuksiaan, osaamisiaan ja kiinnostuksiaan, tehdä koulutusta ja uraa koskevia päätöksiä sekä hallita ja kehittää omaa oppimis- ja urapolkuaan.

Ohjausalan ammattilaisten osaamiskuvaukset = Osaamiskuvauksissa määritellään elinikäisen ohjauksen tehtävissä tarvittavia tietoja, taitoja, osaamista ja asenteita. Ehdotus kuvauksista on laadittu kirjallisuuskatsauksen ja laajan yhteiskehittelyprosessin pohjalta. Lue lisää Jyväskylän yliopiston sivuilta.

Katso myös: Sanasto

Videolla tutkimusprofessori Jaana Kettunen kertoo Osaamistarvekompassin sisältämän ennakointitiedon hyödyntämisestä ohjaustyössä.

Urasuunnittelutaidot tukevat muutoksiin sopeutumista

Nuorena tehdyt koulutusta ja työuraa koskevat ratkaisut eivät nykyisin ole lopullisia, vaan jokaisen on varauduttava kohtaamaan muutoksia ja siirtymiä koko elämänsä ajan. Yksilöiden tukeminen muutoksissa vaatii myös ohjaajilta oman osaamisen päivittämistä.

Jokainen ohjaajan ja asiakkaan kohtaaminen voi olla tilaisuus vahvistaa asiakkaan urasuunnittelutaitoja. Urasuunnittelutaidot tulivat osaksi peruskoulun opetussuunnitelmia vuonna 2014. Useimmat työikäiset eivät ole kouluvuosinaan käsitelleet tietoista omaa tulevaisuutta koskevaa suunnittelua ja päätöksentekoa opittavissa olevana taitona.

Urasuunnittelutaitojen oppiminen on pitkän aikavälin prosessi, jossa yksilö vahvistaa vaiheittain taitoja, joita hän voi myöhemmin hyödyntää vastaavissa tulevissa muutostilanteissa.

Urasuunnittelutaitojen avulla yksilö voi parantaa edellytyksiään toimia työmarkkinoilla, ennakoida osaamistarpeita, kouluttautua tarpeen mukaan ja helpottaa työllistymistään yrittäjänä tai palkkatyössä.
 

Ennakointitieto ohjauksessa

Työmarkkinat muuttuvat jatkuvasti, ja muutoksen tahti on viime vuosikymmeninä vain kiihtynyt. Siksi ohjaustyössäkin tarvitaan uudenlaista näkökulmaa. Yksilöiden on tärkeää ymmärtää tulevaisuuden työelämän muutostrendejä ja muutosten vaikutuksia omiin uravaihtoehtoihinsa. Vastaavasti ohjaajien tulisi osata hyödyntää ennakointitietoa tulevaisuudessa tarvittavasta osaamisesta.

Tietoon perustuva päätöksenteko omasta tulevaisuudesta on ohjauksessa verrattain uusi asia. Ohjaajan on myös tärkeää ymmärtää ennakointitiedon luonne. Tilastotiedon pohjalta laadittujen ennusteiden toteutuminen on todennäköistä, mutta ei varmaa. Big datasta louhitun osaamisen ennakointitiedon hyödyntäminen vaatii sekä ohjaajalta että asiakkaalta kriittistä lukutaitoa ja kykyä käsitellä epävarmuutta.

Toisaalta tilanne, jossa kummallakaan osapuolella ei ole varmaa tietoa tulevaisuudesta, luo hyvän pohjan tasavertaiselle vuorovaikutukselle. Se voi jopa siirtää keskustelun painopistettä asiakkaan omiin voimavaroihin ja tavoitteisiin konkreettisten ratkaisujen sijaan.
 

Urasuunnittelutaitojen DOTS-malli

Videolla tutkimusprofessori Jaana Kettunen kertoo DOTS-mallista.


Osaamistarvekompassi sisältää tietoa työmarkkinoiden ennakoiduista osaamistarpeista. Tällaista tietoa ei ole aiemmin ollut kootusti tarjolla ohjausalan ammattilaisille. Samaan ajankohtaan uudenlaisen tietopalvelun avaamisen kanssa osui ohjausalan ammattilaisten osaamiskuvausten ja urasuunnittelutaitojen kansallisen viitekehyksen sekä ohjaajien ja yksilön tukimateriaalien laatiminen osana elinikäisen ohjauksen kehittämistä. 

Kansalliseksi viitekehykseksi ehdotetut uudet mallit ovat aiempia malleja dynaamisempia ja muutoksen tunnistamisella on niissä suurempi osuus.  

Syvemmän tarkastelun arvoinen on esimerkiksi Bill Law’n kehittämä DOTS-malli. Uusi DOTS-malli helpottaa yksilöä tunnistamaan urasuunnittelussa tarvittavan oppimisen sisällön (mitä oppia), prosessin (kuinka oppia) ja merkityksen (miksi oppia).

DOTS-malli koostuu neljästä vaiheesta: havainnointivaiheesta, seulontavaiheesta, tarkennusvaiheesta ja ymmärrysvaiheesta.

Havainnointivaihe

Havainnointivaiheessa (Sensing) yksilö kokoaa vaikutelmia ja havaintoja omasta ympäristöstään sekä solmii tarpeellisia kontakteja oman oppimisprosessinsa etenemisen perustaksi. Tavoitteena on muodostaa kuva siitä, miltä asiat näyttävät. Law jakaa oppimisen sisäisiin omaa itseä koskeviin teemoihin sekä ulkoisiin työelämää koskeviin teemoihin.

Seulontavaihe

Seulontavaiheessa (Shifting) aiemmin koottua tietoa luokitellaan ja ryhmitellään, jotta eri ulottuvuuksia yhdistävät tai erottelevat tekijät tulevat näkyville. Tavoitteena on muodostaa oma tulkinta käsiteltävistä asioista. Taustalla on oma sisäinen tulkinta havaituista asioista, yksittäisten asioiden yhtäläisyyksien ja eroavaisuuksien keskinäinen vertailu sekä perustan rakentaminen muiden tahojen kanssa käytäviä myöhempiä pohdintoja varten.

Tarkennusvaihe

Tarkennusvaiheessa (Focusing) määritetään, mihin asioihin prosessin edetessä keskitytään ja miksi. Tavoitteena on ymmärtää, miten yksilö itse näkee ja kokee kokonaistilanteen. Oma tiedonmuodostus (käsitekartta) mahdollistaa päämäärän täsmentämisen ja toissijaisten vaihtoehtojen poissulkemisen. Yksilö voi paremmin tunnistaa juuri itseään kiinnostavat kohteet, hahmotella itselleen mahdollisia uusia ratkaisuja sekä tunnistaa yksilöllisen oppimisprosessin merkityksen omalle toiminnalleen jatkossa.

Ymmärrysvaihe

Ymmärrysvaiheessa (Understanding) tunnistetaan, miten urasuunnitteluprosessi etenee ja mitkä toimenpiteet todennäköisemmin johtavat tavoiteltavaan tulokseen. Tässä vaiheessa tavoitteena on tunnistaa aiemmin tehtyjen valintojen merkitys tulevaisuudessa, ennakoida tulevien ratkaisujen mahdollisia vaikutuksia tulevaisuuteen sekä oppia perustelemaan omaa tulevaisuutta koskevat ratkaisut.