Tutkintoennuste ennakoi työmarkkinoille tulevaa ammatillista osaamista

27.2.2024
Kaksi henkilöä keskustelemassa, pöydällä kannettava tietokone, jonka näytöllä näkyy kuvaajia.

Osaamistarvekompassissa on juuri julkaistu ammatillisen koulutuksen tutkintoennusteraportti. Analyysit-osiosta löytyvä raportti kertoo, paljonko alan tai alueen työmarkkinoille kuluvana vuonna on valmistumassa ammatillista osaamista. Ennuste perustuu kuukausittain päivittyvään opintosuoritusdataan.

Ennusteen tavoitteena on ennakoida työmarkkinoille tulevaa osaamista aloittain, tutkinnoittain ja alueittain. Alue määrittyy opiskelijoiden kotimaakunnan mukaan.

Raportti koostuu neljästä osiosta:

• Tutkintoennuste – raporttikooste
  • Ennuste maakunnittain
  • Ennuste koulutusaloittain ja tutkinnoittain
  • Jakaumat tutkinnoittain

Raportin osiot tarjoavat kattavan kuvan valmistuvien ennustetuista määristä ja niiden kehityksestä hieman eri painotuksilla. Voit liikkua raportilla helposti eri välilehtien välillä ja suodattaa tietoa omien tarpeidesi mukaan.

Tutkintoennuste on maailmassa ainoa laatuaan, sillä se perustuu ainoalaatuiseen suomalaiseen opinto-oikeuksien ja -suoritusten rekisteridataan.

Ennusteesta voi tarkastella valmistuvien määrää ja muutosta

Raportti tarjoaa nopeita vastauksia konkreettisiin kysymyksiin. Saat sen avulla helposti tietoosi esimerkiksi sen, paljonko sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittaneita valmistuu Pohjanmaalle tai mille aloille Lapissa valmistuu eniten opiskelijoita vuoden loppuun mennessä. Voit myös tarkastella, mihin suuntaan tietyn koulutusalan tutkintosuoritusmäärä on kehittymässä.

Esimerkiksi matkailualan perustutkinnossa on kuluvana vuonna ennusteen mukaan selvää kasvua suhteessa vuoden 2023 tutkintosuoritusten kokonaismäärään. Vuonna 2023 tutkinnon suoritti 542 henkilöä, kun taas vuonna 2024 valmistuvia ennustetaan olevan 625. Ennustettu kasvu suoritusmäärissä on siis 15,3 prosenttia. Ennuste on lähes samoissa lukemissa kuin valmistuneiden määrä vuosina 2022 (637) ja 2021 (641), joten muutos ei ole poikkeuksellinen, mutta osaajia tarvitsevalle alalle yhtä kaikki tervetullut.

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suoritusmäärissä puolestaan ennustetaan 4 prosentin laskua. Viime vuonna tutkinnon suoritti 8 756 henkilöä, ja kuluvan vuoden valmistumisennuste on 8 402. Uudellamaalla ennustettu lasku on jopa 10 prosenttia: viime vuonna valmistui 2 287 henkilöä, kun kuluvan vuoden loppuun mennessä valmistumisennuste on 2 051 eli 236 henkilöä vähemmän. Tutkinnon suoritusmäärissä on tosin ollut aiempienkin vuosien välillä vaihtelua alle prosentista 13,6 prosenttiin, eikä selvää trendiä ole havaittavissa.

Kun tarkastellaan muutosta kaikissa ammatillisissa perustutkinnoissa, tutkintosuoritusten määrän ennustetaan kasvavan 0,6 prosenttia vuodesta 2023. Kun mukaan lasketaan myös ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot, ennustettu kasvu on 1,3 prosenttia.

Ennusteen taustalla XGBoost-koneoppimismalli

Tutkintoennuste on mallinnettu opiskeluoikeuksien ja suoritusten vuosien 2018–2023 historiadatan perusteella. Datan lähde on Opetushallituksen kansallinen opiskeluoikeuksien ja suoritusten keskitetty rekisteri ja integraatiopalvelu KOSKI. Rekisteri perustettiin 1.1.2018, kun valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annettu laki (884/2017) astui voimaan.

Ennustemallissa hyödynnettiin XGBoost (eXtreme Gradient Boosting) -koneoppimismallia. Malli opetettiin ennustamaan valmistumismääriä edellisten vuosien läsnä olleiden, aloittaneiden, keskeyttäneiden ja valmistuneiden avulla.

Malli tarkentuu historiadatan karttuessa. Nyt voidaan jo karkeasti sanoa, että malli ennustaa sitä tarkemmin, mitä suurempi määrä tutkinnosta valmistuneita on. Jos valmistuneita on vähintään 20, keskimääräinen virhe tutkinto- ja maakuntatasolla on noin 20 prosenttia. Jos valmistuneiden määrä on vähintään 100, on keskimääräinen virhe 13 prosentin luokkaa.

Työkalu erityisesti alueelliseen ennakointiin ja yrityksille

Tutkintoennuste on arvokas työkalu etenkin aluekehittäjille ja alueellisille ennakointitahoille alueen osaamispotentiaalin kartoittamisessa. Tieto alueelle valmistuvasta ammatillisesta osaamisesta auttaa kohdentamaan resursseja ja kehittämään strategioita, joilla vastataan alueen työvoima- ja osaamistarpeisiin ja edistetään työllisyyttä. Lisäksi tutkintoennusteen pohjalta voi seurata ja ennakoida muutoksia tietyn alan tutkinnon suorittaneiden määrissä.

Tieto valmistuvien määrästä on hyödyllistä myös elinkeinoelämälle. Yritykset voivat hyödyntää tietoa esimerkiksi laajentaessaan toimintaansa, jolloin on tarpeen arvioida työvoiman saatavuutta uuden toimipisteen alueella. Lisäksi tutkintoennustetiedosta on hyötyä rekrytointien suunnittelussa ja ajoittamisessa.

Siirry tutkintoennusteeseen tästä
Lue lisää kansallisesta tietovarannosta